Om ditt flyg är försenat med minst 3 timmar har du enligt EU-förordning 261/2004 rätt till ekonomisk ersättning på upp till 600 euro – beroende på sträckans längd och om förseningen inte beror på extraordinära omständigheter (t.ex. oväder eller strejk hos flygledning).
Ersättningen gäller oavsett biljettpris och kan krävas direkt av flygbolaget. Det gäller för alla flyg som avgår från ett EU-land eller drivs av ett EU-registrerat flygbolag som landar inom EU.
Ersättning försenat flyg 3 timmar – här gäller EU-lagen
Om ditt flyg är minst 3 timmar försenat vid ankomst har du rätt till följande:
Flygsträcka | Ersättning |
---|---|
Upp till 1500 km | 250 € |
1500–3500 km | 400 € |
Över 3500 km | 600 € (om flyget korsar EU-gräns) |
För att ha rätt till ersättning måste förseningen inte ha orsakats av ”extraordinära omständigheter”, såsom:
- Extremt väder
- Säkerhetshot
- Politiska oroligheter
- Strejk som inte berör flygbolagets egen personal
Om felet däremot beror på tekniskt fel, personalbrist eller överbokning har du rätt till ersättning.
Ersättning försenat flyg 2 timmar – rätt till hjälp men inte alltid pengar
Vid en försening på två timmar eller mer har du inte rätt till ekonomisk kompensation, men du har rätt till assistans från flygbolaget. Detta kan inkludera:
- Mat och dryck
- Två gratis telefonsamtal, mejl eller fax
- Hotell och transport om övernattning krävs
Assistansen ska ges utan att du behöver be om det – men i praktiken krävs det ofta att du själv påtalar dina rättigheter.
Ersättning försenat flyg 1 timme – ingen kompensation, men håll koll
Vid en timmes försening utgår varken ersättning eller assistans, men du bör ändå:
- Dokumentera förseningen (t.ex. skärmdumpar, foton på skärmar)
- Spara kvitton på eventuella utlägg
- Fråga personalen om orsaken till förseningen
Om förseningen ökar kan du börja få rättigheter efter 2 eller 3 timmar, så det lönar sig att hålla koll.
Få passagerare kräver ersättning vid försenat flyg
Fler än 85 % av resenärer som har rätt till ersättning kräver den aldrig. Detta beror ofta på att de:
- Tror att de inte har rätt till något
- Tycker att det är krångligt
- Inte får korrekt information av flygbolaget
Det finns dock tjänster och appar som hjälper till att kräva ersättning mot en provision (t.ex. AirHelp, Flyghjälp).
Så kräver du ersättning för försenat flyg – steg för steg
- Kontakta flygbolaget skriftligt och beskriv förseningen.
- Ange flygnummer, bokningsreferens och tider.
- Bifoga boardingkort och kvitton om du haft extra kostnader.
- Om de vägrar – anmäl till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) eller använd EU:s blankett för kompensationsanspråk.
Ersättningen ska betalas ut kontant, via banköverföring eller check – inte som värdecheck om du inte frivilligt går med på det.
Ersättning vid inställt flyg – liknande regler
Om ett flyg ställs in med kort varsel (mindre än 14 dagar innan avgång) har du rätt till samma ersättning som vid försening, plus ny resa eller återbetalning.
Det gör att ersättningstabellen för 3 timmars försening gäller även för inställda flyg, vilket många inte vet.