Hercules plan lyfter där andra inte ens försöker

TP 84 Hercules – den svenska versionen av legendariska Lockheed C-130 – har i över 60 år varit ett av världens mest mångsidiga militärtransportflygplan. Med kapacitet att lyfta nästan 20 ton last från korta, oförberedda banor i djungel, öken, is eller krigszon, är Hercules oumbärlig för både militära uppdrag och katastrofinsatser världen över.

TP 84 Hercules i svensk tjänst som militärens ryggrad

Sverige blev redan 1965 första europeiska land att införa Hercules. Flygvapnets Hercules plan betecknas TP 84 och används för trupptransport, sjuktransporter, fallskärmshopp, materieltransporter och internationella uppdrag. Samtliga Hercules TP 84 är baserade vid F 7 Såtenäs och har använts i bland annat Afghanistan, Mali, Irak samt vid jordbävningar och tsunamier.

Tekniska fakta om Hercules TP 84

  • Modell: Lockheed C-130H (benämns TP 84 i Sverige)
  • Längd: 29,8 meter
  • Vingspann: 40,4 meter
  • Maxhastighet: 583 km/h
  • Räckvidd: cirka 1 950 km
  • Maxlast: 19,9 ton
  • Besättning: 4–6 personer
  • Motorer: 4 × Allison T56-A-7 turboprop
  • Lastkapacitet: Upp till 91 soldater eller 72 bårar
  • Startsträcka: cirka 1 000 meter även på grus eller is

Hercules TP 84 kan öppna sin bakre lastramp i luften för att släppa fallskärmshoppare eller tunga paket med fallskärm. Den är också utrustad för att kunna stå självförsörjande utan markutrustning tack vare gasturbinkompressor som ger luftkonditionering, elektricitet och tryckluft.

hercules

Herculesfamiljen – en flygplansserie med över 40 versioner

Lockheed C-130 Hercules har genom åren vidareutvecklats i ett stort antal specialiserade versioner. Några exempel:

  • C-130J Super Hercules – modern variant med digital cockpit, starkare motorer, längre räckvidd
  • AC-130 Spectre/Spooky – tungt beväpnad med kanoner och haubits för markstöd
  • KC-130 – version för lufttankning av andra flygplan
  • MC-130 – specialförbandsversion för nattinsatser och lågflygning
  • LC-130 – version med skidor för Antarktis och arktiska landningar
  • WC-130 – används för väderspaning, t.ex. in i orkaner
  • HC-130 – räddnings- och spaningsversion för kustbevakning

Hercules klarar uppdrag som andra flygplan inte vågar

Hercules är känt för sin STOL-förmåga (Short Take-Off and Landing), vilket innebär att det kan operera från platser med begränsat utrymme. Under testförhållanden har en C-130 till och med lyckats landa på ett hangarfartyg – utan hjälp av krok eller katapult.

Flygplanet används också i civila sammanhang, som brandflyg, humanitärt bistånd och nödevakuering. Det har exempelvis använts för att transportera elefanter, ubåtsdelar och hela fordon.

hercules flygplan

Hercules i framtiden – trots sin ålder mer relevant än någonsin

Trots att C-130 först flög 1954 byggs nya plan fortfarande – särskilt C-130J – och används av över 70 länder. För Sveriges del pågår modernisering av Hercules TP 84 med ny avionik och förbättrad kommunikationsutrustning för att möta NATO-standarder.

Lockheed C-130 Hercules är ett av få militära flygplan som både har överlevt kalla kriget, revolutionerat humanitärt flyg och samtidigt fortsätter vara en vital del av modern krigföring och fredsbevarande insatser.